shahlanazari45[at]gmail.com
0079770131849 _ 09120386829 ـ 02186127228,
ساعات کاری از 8 صبح تا 9 شب

مهاجرت تحصیلی به روسیه , مهاجرت به روسیه , فرهنگ روسیه

آشنایی با آداب و فرهنگ روسیه

کشور روسیه، به عنوان پهناورترین کشورجهان است که در شمال اوراسیا، یعنی در آسیای شمالی و اروپای شرقی قرار دارد.  پایتخت این کشور مسکو است که یکی از بزرگترین شهرهای اروپا محسوب می‌شود. درواقع روسیه، کشوری فدرال است که زبان رسمی آن نیز روسی است. واحد پول روسیه روبل است و مذهب مردم این کشور را ارتدکس مسیحی و درصد کمی از مسلمانان را تشکیل می‌دهند.

 

همینطور که می‌دانید روسیه دارای تاریخی پر از فراز و نشیب است و همین موضوع باعث شده است که دارای بناها و آثار تاریخی متعددی باشد که هر کسی را به خود جذب می‌کند.

به طور حتم راجع به فرهنگ غنی روسیه زیاد شنیده اید! خصوصا با وجود بزرگان این کشور در عرصه‌های مختلف هنر، نمی‌شود که نسبت به فرهنگ این کشور بی تفاوت بود!

این کشور با فرهنگ غنی ای که دارد، مشاهیر و افراد برجسته بسیاری را پروش داده است. به عنوان مثال: داستایفسکی، تولستوی و... در زمینه‌ی ادبیات؛ تارکوفسکی در زمینه‌ی سینما و چایکوفسکی در زمینه‌ی موسیقی و... .

 

در نگاه اول شاید مردم روسیه مغرور و مانند آب و هوای کشور روسیه، سرد به نظر برسد! اما هنگامی که با اطلاع از آداب و فرهنگ این کشور وارد روابط دوستانه با آنها شوید، خواهید دید که می‌توانند به بهترین دوستان شما تبدیل شوند!

 

آشنایی با آداب و فرهنگ روسیه #1

 

آداب و فرهنگ این کشور تا حدودی نقاط مشترکی با فرهنگ ایران دارد که در ادامه با چند نمونه از آنها آشنا می‌شویم:

 

کمدی زندگی روس ها: شوخی و طنز

روس ها برخلاف ظاهر خشک‌ و جدی‌شان، به شوخ‌طبعی بسیارعلاقه مند هستند. همچنین آن‌ها معمولا بسیار شاد هستند و شوخی کردن و گفتن داستان های خنده دار در گفت و گوهای روزمره‌ی آن‌ها کاربرد زیادی دارد. البته بیشتر در طنز و شوخی، از نقل قول‌های فیلم‌های کمدی شوروی استفاده می‌کنند؛ فیلم‌هایی که بین روس‌ها، در تمامی نسل‌ها از محبوبیت بسیاری برخوردار است. تا جایی که گاهی ممکن است شما متوجه شوخی‌ها و حرف‌های طنز طرف مقابلتان نشوید!

شروع هر ملاقات با دست دادن

روس‌ها هنگام دیدار با اشخاص غریبه، معمولا به یکدیگر دست می‌دهند. دست دادن آنها محکم و به اصطلاح استخوان شکن است‌!

این نکته را حتما مدرنظر داشته باشید که هنگام دست دادن با روس‌ها، دستکش تان را در بیاورید. چون از نظر روس‌ها با دستکش دست دادن کار بی ادبانه ای است! همچنین روس ها دست دادن در ورودی در را بدشگون می‌دانند. در فرهنگ روسیه مرد نباید برای دست دادن به یک خانم پیش قدم شود. اگر خانم مایل به دست دادن باشد دستش را به سمت آقا دراز می‌کند. اگر نه خانم و آقا دست نمی‌دهند و ملاقات، کاملا رسمی انجام می‌شود.

 

آشنایی با آداب و فرهنگ روسیه #3

 

بیشتر خانواده‌های روسی کم جمعیت و کوچک‌ اند و بین اعضای خانواده وابستگی زیادی وجود دارد. با این حال، روابط خانوادگی و مفهوم خانواده در روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است. تا حدی که خندیدن به جوک های مربوط به خانواده نوعی اهانت تلقی می‌شود! خانواده‌های روسی اهل رفت و آمدهای زیاد هستند و وقت گذراندن با خانواده برایشان مهم است.

 

هدیه دادن محبوب ترین کار در بین روس‌ها!

هدیه دادن یکی از رسم‌های محبوب بین روس‌ها است. در روسیه معمولا دوستان و اعضای خانواده به مناسبت‌های مختلف به یکدیگر هدیه می‌دهند. مردم کشور روسیه از آن دسته افرادی هستند که از هدیه دادن و هدیه گرفتن لذت می‌برند و در فرهنگ آن ها اهمیت زیادی به این کار داده می‌شود. همچنین روس‌ها در این باره می‌گویند:" آخرین کسی نباش که هدیه گرفته است!"

هدیه دادن در روسیه آداب و رسوم خودش را دارد! برای مثال روس‌ها، هدیه گرفتن برای نوزادی که هنوز به دنیا نیامده و یا هدیه دادن یک کیف پول خالی را نشانه‌ی بدشگونی می‌دانند.

روس‌ها برای هدیه دادن شکلات‌های درجه یک و گران قیمت، غذاها و خوراکی‌های کمیاب به ویژه اگر از کشور خودتان به عنوان سوغاتی باشد، دوربین عکاسی، ساعت مچی، عطر و ادکلن و لباس را برای هدیه دادن دوست دارند.

 

 

نکاتی که برای معاشرت با روس‌ها باید رعایت کنید

  • لبخند زدن به غریبه نشانه‌ی حماقت است!

روس‌ها معمولا به افراد نزدیک خود از قبیل خانواده و دوستان خود لبخند می‌زنند. پس سعی کنید در اجتماعات و مکان‌های عمومی، بی دلیل لبخند نزنید. اما نه به این معنی که در مکان‌های عمومی عبوس باشید!

  • برای اشاره به کسی از کل دست استفاده کنید!

روس‌ها اشاره کردن با انگشت اشاره را نوعی بی ادبی می‌دانند.

 

  • در فضای بسته سوت نزنید!

از باورهای روس‌ها این است که سوت زدن در فضای بسته، باعث ورشکستگی و یا حمله‌ی سوسک‌ها می‌شود!

  • احترام به سالمندان را فراموش نکنید!

اگر در مکان عمومی هستید و جای نشستن پیدا کردید بهتر است آن را به فردی سالمند بدهید. در فرهنگ روس احترام به افراد مسن جایگاه ویژه ای دارد.

  • مطالعه کنید!

سرانه‌ی مطالعه در کشور روسیه بسیار بالا است و مردم روسیه بسیار کتابخوان هستند. پس بهتر است مطالعه کردن را فراموش نکنید. پیشنهاد می‌کنم از ادبیات غنی روسیه و یا کتاب‌های مربوط به تاریخ روسیه شروع کنید.

  • به تعداد شاخه گل‌ها توجه کنید!

هنگام هدیه دادن شاخه گل، توجه داشته باشید که تعداد شاخه گل‌های زوج فقط برای ختم است.

 

  • تبریک گفتن قبل از روز تولد ممنوع!

 برای روس‌ها روز تولد اشخاص روز مهمی است و بهتر است روز تولد دوستانتان را به یاد داشته باشید. اما روس‌ها تبریک گفتن قبل از روز تولد را بدشگون می‌دانند