shahlanazari45[at]gmail.com
0079770131849 _ 09120386829 ـ 02186127228,
ساعات کاری از 8 صبح تا 9 شب

تحصیل دندانپزشکی در روسیه , مهاجرت به روسیه , تحصیل در روسیه

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه


 تحصیل دندانپزشکی در روسیه، فرصت خوبی برای جوانان سراسر دنیا به ویژه کشورهای همسایه فراهم کرده است. روسیه یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای رشته‌های پزشکی و به‌طور ویژه دندانپزشکی هست. در لیست 100 عضوی سازمان بهداشت جهانی که بهترین مراکز علمی پزشکی جهان را مشخص کرده است، 30 مرکز در روسیه قرار دارند. تحصیل دندانپزشکی در روسیه همواره جزء اهداف دانشجویان بین‌المللی بوده است.

در کشور ما ایران نیز دانشجویان زیادی قصد مهاجرت به روسیه و تحصیل در آنجا را دارند. در این مقاله تمامی شرایط و مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه را آورده‌ایم. در مورد بورسیه تحصیلی توضیح داده‌ایم و در آخر بعضی از دانشگاه‌های اصلی دندانپزشکی روسیه را  بررسی می‌کنیم. تا پیان این مقاله همراه ما باشید.

 

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه

 تحصیل در هر کشوری یکسری مزایا و معایب دارد. شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه کمی متفاوت‌تر هست. شرایط آب‌و هوایی خلص و سرمای روسیه اقامت در این کشور را کمی سخت می‌کند. همچنین در روسیه اکثر مردم به زبان رسمی این کشور یعنی روسی صحبت می‌کنند. در مقابل مزایای متعددی وجود دارد. جالب است بدانید بیشتر دانشگاه‌های معتبر روسی دوزبانه‌اند. پذیرش در دانشگاه‌های روسی در دو زبان انگلیسی و روسی صورت می‌گیرد.

 قبل از هر اقدامی برای مهاجرت تحصیلی، حتماً سری به سایت وزارت بهداشت بزنید. هرساله وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران لیست دانشگاه‌های مورد تأیید خود را اعلام می‌کند. در این صورت هنگام بازگشت به کشور مدرک شما اعتبار دارد. تحصیل دندانپزشکی در روسیه نه تنها از نظر این وزارت خانه مورد تایید است بلکه آینده شغلی بسیار خوبی نیز دارد.

همانطور که گفتیم یکی از مزایای تحصیل دندانپزشکی در روسیه اعتبار مدرک آن است. اکثر دانشگاه‌های روسی در پایان تحصیل، مدارکی ارائه می‌دهند که اعتبارش توسط سازمان بهداشت جهانی (Who)، یونسکو و دیگر انجمن‌های درمانی جهانی تأیید می‌شود.

 در دانشگاه‌های روسیه دورهها تنها تئوری نیست. دوره‌های عملی، کنفرانس‌ها و سمینارها در کنار نکات تئوری، دانشجویان حرفه‌ای و کار بلدی را در واقع به جامعه وارد می‌کنند و این دو ویژگی، دوره‌های عملی تحصیل دندانپزشکی در روسیه را لذت‌بخش‌تر می‌نماید.

 

 روسیه اقامتگاه‌های ارزان‌قیمتی دارد. شما با پرداخت حداقل هزینه‌ها می‌توانید از اقامتگاه‌های باکیفیت روسی استفاده کنید. خوابگاه‌های روسیه طبق استانداردهای اروپایی ساخته‌شده‌اند. درنتیجه هنگام تحصیل دندانپزشکی در روسیه با هزینه کمتری، استراحت در یک اتاق اروپایی را تجربه خواهید کرد.

 هزینه‌های شما نیز شامل هزینه‌های تحصیلی، اقامتی، درمانی و... هست. به‌طورمعمول هر دانشجو طی یک سال باید شهریه‌ای بین 3000 تا 7500 دلار آمریکا را بپردازد. در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه به‌مراتب کمتر است.

 هزینه‌های اقامتی شما نیز مهم است. خوابگاه‌های دانشجویی روسیه به چند صورت ساخته‌شده‌اند. اقامتگاه‌های بلوکی، راهرویی و آپارتمانی برای دانشجویان بین‌المللی تعبیه شده‌اند. هزینه یک اقامتگاه معمولی چیزی بین 50 تا 300 دلار آمریکا است. درصورتی‌که شما امکانات بیشتری را بخواهید هزینه‌ها تا 700 دلار بالا می‌رود. این خوابگاه‌ها لوازم کلی مثل ماشین لباسشویی را جداگانه اجاره می‌دهند. به‌طور مثال برای شستن لباس‌ها باید 1 دلار هزینه غیر از اجاره اقامتگاه خود بدهید.

 هزینه‌های درمانی در روسیه با استفاده از بیمه‌های مختلف کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند. هنگام مهاجرت تحصیلی به روسیه شما بیمه درمان مسافرتی معمولی دریافت می‌کنید. این بیمه در تمامی مراکز درمانی روسیه معتبر نیست. پس گاهی اوقات مجبور می‌شوید هزینه‌های درمانی را آزاد بپردازید. بهتر است یک بیمه خصوصی یا بیمه دانشجویی (VHI) داشته باشید تا هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه کاهش یابد. هزینه‌های این نوع بیمه‌ها چیزی بین 10 تا 45 هزار روبل در سال است.

هزینه بعضی از مخارج تحصیل پزشکی در روسیه در زیر عنوان شده است:

  • هزینه‌های غذایی هر ماه به‌طورمعمول 130 تا 330 دلار آمریکا
  • یک وعده غذا در رستوران 12 تا 35 دلار
  • بلیت تک‌سفره مترو 1 دلار
  • خرید یک تی‌شرت 5 دلار
  • شلوار جین 21 دلار

یکی دیگر از شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه شرایط سنی است. در دوره کارشناسی حداقل سن 17 و حداکثر سن 25 سال هست. دانشجو باید قبل از 31 دسامبر سال اقدام به مهاجرت، حداقل 17 سال داشته باشد.

همچنین شما باید در دوره دبیرستان بیش از 50 درصد نمرات دروس را گرفته باشید. معیار اصلی آن نیز نمرات سال دوازدهم است.

 

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه

 تمامی مدارک شما برای مهاجرت تحصیلی نیاز به ترجمه دارند. در زیر تمامی مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه آورده شده است، شما در هنگام مراجعه به سفارت به‌تمامی این موارد نیاز دارید.

  • نامه دعوت به تحصیل از وزارت مهاجرت روسیه به سفارت این کشور در ایران
  • پاسپورت معتبر
  • درخواست‌نامه ویزا
  • دو عدد عکس پس‌زمینه سفید به ابعاد دو عدد عکس پس‌زمینه سفید به ابعاد 35*45
  • نامه تأیید ویزا دانشگاه
  • کپی نامه پذیرش دانشگاه
  • گواهی ایدز
  • ضمانت پرداخت شهریه در صورت نیاز
  • دیپلم دبیرستان یا مدرک کارشناسی ترجمه‌شده (برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه تنها دیپلم تجربی مورد تأیید است.)
  • مدرک آیلتس در صورت انتخاب زبان انگلیسی

درصورتی‌که زبان روسی را انتخاب کنید، یک سال بیشتر در روسیه می‌مانید. زبان روسی در سال اول به‌صورت کامل به شما آموزش داده می‌شود و در سال دوم درس‌های شما شروع می‌گردد.

 

انواع دوره‌های تحصیل دندانپزشکی در روسیه

در روسیه

دوره MBBS یا لیسانس

 دوره MBBS یا لیسانس در رشته‌های پزشکی به دو صورت هست. اگر زبان انتخابی شما انگلیسی باشد، 6 سال و اگر زبان روسی را انتخاب کرده باشید، 7 سال را باید سپری کنید. در مورد تحصیل دندانپزشکی در روسیه، شما فقط 5 سال را در روسیه سپری می‌کنید. اگرچه سایر رشته‌های پزشکی آزمون ورودی ندارد، اما دندانپزشکی آزمون خاص خود را دارد. دروس آزمون ورودی رشته دندانپزشکی شامل زیست‌شناسی، شیمی و زبان و...هست.

 بورسیه دندانپزشکی دوره لیسانس

 بورسیه دندانپزشکی دوره لیسانس در روسیه از طرف دولت تأمین می‌شود. دریافت این نوع بورسیه ویژه تحصیل دندانپزشکی در روسیه، به این صورت است که شما باید آزمون EGR یا آزمون ورودی ایالت بدهید. بورسیه تحصیل دندانپزشکی در روسیه شامل هزینه زندگی، بیمه و... می‌شود. این مبلغ چیزی بین 1300 تا 1500 دلار آمریکا است که دولت فدرال روسیه به دانشجویان می‌دهد.

 

دوره MD یا دکتری

 دوره MD یا دکتری در هر کشوری شرایط خود را دارد. معمولاً دانشجویان این دوره سعی می‌کنند در کشوری که قصد کار کردن در آن را دارند تحصیل کنند. در غیر این صورت ممکن است مجبور شوند یک دوره دیگر را در کشور موردنظر خود بگذرانند. به‌طور مثال اگر شما دوره دکتری را در روسیه گذرانده باشید و بخواهید در انگلیس کار کنید، باید یک دوره 3 تا 5 ساله نیز در انگلیس بگذرانید.

 بورسیه تحصیل دندانپزشکی در روسیه ویژه دکتری

 در دوره دکتری، مبلغ بورسیه تحصیل دندانپزشکی در روسیه خیلی بیشتر است. بورسیه دندانپزشکی دوره دکتری مبلغی بین 3700 تا 6000 دلار آمریکا هست، اما در مقابل هزینه‌های این دوره نیز خیلی بیشتر از دوره‌های دیگر است.

 

 دانشگاه‌های ویژه تحصیل دندانپزشکی در روسیه

کشور روسیه دانشگاه معتبر زیادی دارد. در زیر برخی از این دانشگاه‌های دندان پزشکی روسیه را نام می‌بریم. دقت کنید که دانشگاه خود را از لیست وزارت بهداشت کشوری که می‌خواهید در آن کار کنید، انتخاب نمایید.

  • دانشگاه فدرال کازان
  • دانشگاه سچینوا
  • رودن
  • دانشگاه ایالتی لومونوسوف
  • ایالتی تومسک
  • دانشگاه سن‌پترزبورگ
  • نوسیکبریسک
  • RAS

 

اگرچه برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه مراحل زیادی پیش رو دارید، اما نگران نباشید با سپردن این مراحل به یک موسسه مهاجرتی حرفه‌ای مانند موسسه مهاجرتی رهپویان آرتا، تمامی این مراحل یکی پس از دیگری طی خواهند شد. اگر کمی صبر کنید می‌توانید با کمترین هزینه بهترین کیفیت تحصیل در رشته دندانپزشکی را تجربه نمایید. موسسه مهاجرتی رهپویان آرتا به راحتی در تمام مدت زمان گذراندن این مراحل در کنار شماست و به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.